Change Language
#8 - Storyselling - Eurest Food

Keep up to date with
the latest news...

Nieuwsbericht

#8 - Storyselling

Eurest |  oktober 2015

Hans Gijsen

COLUMN - Vorige week was het weer tijd voor de Food Inspiration Days. Een jaarlijks congres waar mensen uit de foodbranche zich een dag lang laten onderdompelen in mooie verhalen van ondernemers en inspirerende sprekers. Ik bezoek dit congres elk jaar en word elke keer weer verrast door dat ene verhaal achter een bedrijf of product.

Zo sprak een Rotterdamse ondernemer over het restaurant dat hij had neergezet in een achterstandswijk in zijn stad. Met moestuinen tussen het grijze beton, waarin hij de mensen uit de buurt liet helpen zaaien en oogsten, creëerde hij samenwerking, kleur en een toekomst in een kansarme buurt. Met smaak- en kooklessen op dertig basisscholen kweekte hij bewustzijn en kennis over gezonde voeding bij kinderen waarvan er veel kampten met overgewicht. Een prachtig verhaal, puur en recht uit het hart. Deze ondernemer wil in eerste instantie iets goeds doen voor de samenleving en gebruikt de winst om verder te investeren in zijn project.

Het verhaal achter een product of een onderneming wordt voor consumenten steeds belangrijker in de behoefte naar transparantie. Dat producten goed, eerlijk en duurzaam geproduceerd moeten zijn, zonder kunstmatige toevoegingen, begint zo langzaam een voorwaarde te worden. Hiermee kunnen producenten zich dan ook niet meer onderscheiden. Je ziet daarom veel ondernemingen die op zoek gaan naar andere toegevoegde waarde en die meer het verhaal achter het product of bedrijf willen vertellen. ‘Storytelling’ noemen we dat. Lopend door een supermarkt zie je steeds vaker op verpakkingen de naam van een boer, streek, land of goed doel genoemd staan. Foto’s van ruige boerenkoppen prijken op etiketten. Namen van oude rassen of vergeten regio’s worden op nostalgische wijze onder de aandacht gebracht. Of je leest dat je met het eten van deze koekjes zorgt voor meer waterputten in Afrika, of dat je weer een stuk tropische regenwoud hebt gered.

Het zijn uiteraard goede initiatieven, alleen vraag ik me wel eens af wanneer ‘storytelling’ ‘storyselling’ wordt. Het is natuurlijk ook goed voor de verkoop van het product als je er een verhaal aan koppelt. Maar wat is het percentage van de winst wat die boer of dat goede doel uiteindelijk krijgt? Het is zoals met elk populair initiatief wat wordt genomen; je moet niet doorslaan. Het moet voor een consument relevant, herkenbaar, eerlijk en betrouwbaar zijn.

Een tijdje geleden sprak ik met de twee oprichters van het bedrijfje ‘Koeckebackers’.  Een van de eigenaars vertelde me zijn verhaal over de zoektocht naar meer doel en nut in zijn leven. Hij miste dit in zijn baan als organisatiepsycholoog bij grote bedrijven. Daarom besloot hij iets te gaan doen waarin hij voor mensen kon helpen die niet mee kunnen komen in onze maatschappij, op een structurele manier. Hij startte een koekjesfabriek midden in Amsterdam en werkt nu met werkloze jongeren die negen maanden lang een coachingstraject volgen, waarna hij ze als zelfbewuste, gemotiveerde mensen weer laat deelnemen aan de maatschappij. Dat zijn koekjes lekker, zonder kunstmatige toevoegingen en met een eerlijke prijs voor de boeren geproduceerd zijn, is logisch en hoeft niet extra vermeld te worden. Nee, deze ondernemers hebben een  koers, een missie, waarin iets goeds doen voor de omgeving en zingeving het doel is. De eventuele winst is een uitkomst van deze werkwijze en niet het doel op zich. Het wordt ook weer terug gestopt in de onderneming. En dat is storytelling waar ik warm van word!

Terug naar het nieuwsoverzicht