Change Language
#4 - Vega-trend - Eurest Food

Blijf op de hoogte van
het laatste nieuws

Nieuwsbericht

#4 - Vega-trend

Eurest |  juli 2015

Hans Gijsen Column Eurest Food

COLUMN - Vorige week was ik bij een grote supermarktketen voor een introductie-event van de ‘&Tomeato-burger’. Met deze hamburger, gemaakt van 100% tomaat, wordt er een smaakvol alternatief geboden voor de gangbare cheeseburger.

De supermarkt speelt met de Tomeato in op de toenemende vraag naar gezonde vegetarische snacks en gaat dit aanbieden in haar ‘To Go’-winkels. De Tomeato, een creatie van tweesterrenchef Moshik Roth, serveert Eurest als enige cateraar al enige tijd exclusief in haar restaurants. De reacties op de burger zijn erg goed. Men “mist absoluut geen vlees”.

Het eten van minder vlees is al langer actueel, maar het lijkt of het nu toch echt serieus op de agenda staat bij heel veel mensen. Het NOS Journaal berichtte ons recent dat inmiddels 55% van de Nederlanders minimaal 3 dagen per week geen vlees eet en dus flexitariër is.

Over de reden daartoe is men het nog niet eens. De vleessector zegt dat het door de crisis komt en het Voedingscentrum geeft aan dat we milieubewuster en gezonder zijn gaan eten.

Ik hoop dat het Voedingscentrum het (deze keer) bij het rechte eind heeft en dat deze trend zich doorzet. De impact van vleesconsumptie op onze planeet is namelijk enorm. Vermindering van de vleesconsumptie in deze percentages zou veel milieuwinst opleveren. Het enige is, dat minder vlees hier, nog niet betekent dat er wereldwijd minder vlees gegeten wordt. In de opkomende economieën zoals in China en India, wordt massaal meer vlees gegeten nu meer mensen zich dat kunnen veroorloven. Het bewustzijn over de negatieve milieuaspecten zal zich daar ook nog moeten ontwikkelen.

Nu heeft elke trend zijn tegentrend en zo zien we dat ook hier. Enerzijds laten we het vlees wat vaker achterwege, anderzijds zien we een opkomende golf met horecaconcepten waar vlees juist de hoofdrol speelt. En dan geen kleine filetjes en rolletjes met verfijnde saus. Nee, we willen kippen van het spit, grote ribstukken van ‘dry-aged’ rundvlees en gebraden varkensnekken. We willen vlees weer zien in zijn oervorm, robuust, ambachtelijk en gerijpt. Menig restaurant toont grote stukken vlees hangend achter glas in rijpkasten.

We zien deze nieuwe blik op vlees niet alleen in de horecazaken terugkomen, ook een nieuwe categorie thuisvleesgebruikers heeft zich aangediend. Waar mannen vroeger niet verder kwamen dan het opendraaien van een blik soep op zaterdag, storten ze zich nu massaal op het buiten koken. Het liefst grote stukken vlees moeten op kostbare barbecues en buitenkeukens in de weekenden tot in perfectie worden gegrild. De tuincentra hebben deze ‘Grillmeisters’ als dankbare klant omarmd en verleiden ze met de mooiste BBQ gereedschappen, grote zakken houtskool in verschillende soorten en de glimmende buitenkeukens.

Het lijkt erop dat het een keuze is: of geen vlees eten of groot, groots met veel rook en stevige porties. Ik hoop niet dat drie keer in de week geen vlees eten hiermee op één zaterdagavond teniet wordt gedaan. Ik blijf trouw aan de vega-trend.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht