Change Language
#20 - Winterdip - Eurest Food

Keep up to date with
the latest news...

Nieuwsbericht

#20 - Winterdip

Eurest |  november 2016

Hans Gijsen productdeveloper

De dagen worden korter, de nachten worden langer, dus ga je in het donker naar je werk en in het donker weer naar huis. We moeten deze tijd ontberingen doorstaan. Het najaar is begonnen, en dat betekent: geen zon, gure wind, donkere wolken, pittige buien en een snijdende kou.

Sommige mensen genieten hiervan: “Dan kun je het thuis eens lekker warm en extra gezellig maken”, met de geur van warme chocolademelk en erwtensoep op de achtergrond. Ik hoor niet tot die categorie mensen! Ik ben na het terugzetten van de klok in oktober eigenlijk al van slag. Door donkere wolken en weinig licht daalt het peil van mijn humeur ver beneden zeeniveau! Van “met de kachel aan en de gordijnen dicht binnen zitten” krijg ik het heel benauwd en met warme chocolademelk doe je me zeker geen plezier. Ik heb last van een WINTERDIP, en die duurt zeker nog tot maart.

Ik ben gelukkig niet de enige, hoorde ik; veel mensen worden niet vrolijk van de donkere dagen waarin we zitten. Het goede nieuws is dat je er met goed eten veel aan kunt doen! Nu vind ik dat we dit jaargetijde als het gaat om mijn humeur best over mogen slaan, maar als we kijken naar de culinaire mogelijkheden dan moeten we dat zeker niet doen! In deze periode kunnen we heerlijk aan de paddenstoelen, truffel, pompoenen en andere knollen en natuurlijk wild- en stoofgerechten. Op de een of andere manier vraagt het lichaam om stevige kost en komen volle en ‘aardse’ smaken beter tot zijn recht.

Een winterdip heeft vaak te maken met een gebrek aan zonlicht en bij het ontstaan van sombere gevoelens spelen hormonen een belangrijke rol. De hormoonhuishouding wordt sterk beïnvloed door voeding. Nu is er ook een ‘feelgood’-hormoon, genaamd serotine, en dat zorgt ervoor dat je humeur verbetert! Veel van eten dus, lijkt me. Nu wordt dat hormoon aangemaakt door een bepaald eiwit dat o.a. zit in vlees, schaaldieren, ei, melk, banaan, kwark en noten. Maar om serotine te vormen uit dit eiwit heb je ook weer voldoende vitamines (B en C) en mineralen als ijzer, zink en magnesium nodig.

Tja, wat moet je dan allemaal eten? Nou, dat is weer zo mooi: je moet eten wat het seizoen brengt en waar je lichaam om vraagt. We moeten ons tegoed doen aan peulvruchten en granen: ‘langzame koolhydraten’ als in linzen, kikkererwten, bruine bonen, kapucijners, volkorenproducten en zilvervliesrijst. Maar eet vooral ook veel groente als (boeren)kool, spruiten en pompoen. Het is toch mooi om te zien dat de natuur het allemaal ingeregeld heeft. Ik word er nu al een stuk vrolijker van, ik ga een grote pan stevige linzensoep maken met pompoen. Uitje en knoflook aanfruiten, stukken pompoen en gedroogde linzen erbij en afvullen met water. Zachtjes een uur laten pruttelen met een bouillonblokje en wat tijm. Dan de staafmixer erin en de soep is klaar. Schenk een glaasje rode wijn in en eet je linzensoep met een snee stevig volkorenbrood: weg winterdip!

Terug naar het nieuwsoverzicht