Change Language
#2 - Het witte gif - Eurest Food

Blijf op de hoogte van
het laatste nieuws

Nieuwsbericht

#2 - Het witte gif

Eurest |  mei 2015

Hans Gijsen

COLUMN - Laatst ontving ik een verontrustende e-mail van een van onze gasten. Deze meneer had opgemerkt dat er nogal veel zoete versnaperingen verkocht werden. Bij de kassa lagen diverse koeken, chocola, candybars en andere verleidingen die alle een enorme hoeveelheid suiker bevatten. Zijn wij ons niet bewust van het feit dat eten van dit witte gif, zoals hij het noemde, grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengt?

We konden deze meneer geruststellen door aan te geven dat we juist heel bewust met voeding en ons aanbod in de restaurants bezig zijn. Er zitten veel producten in het assortiment die geen suiker bevatten en heel goed voor ons zijn. Natuurlijk bieden we ook de keuze om af en toe eens te snoepen.

De mail bleef de week erna door mijn hoofd spoken. Hoeveel suiker eten wij Nederlanders eigenlijk? Zijn we grote zoetekauwen? Het antwoord stemt niet tot vrolijkheid. We eten meer toegevoegde suikers dan goed voor ons is. Zelfs vijf keer te veel! We staan daarmee in de top 10 van de wereld. Vijf klontjes zou nog kunnen, maar wij eten er gemiddeld 25.

Dit komt niet omdat we zoveel snoepen of flinke scheppen suiker in onze koffie of thee gooien. Ik had vroeger een oom die zeven schepjes in zijn thee deed. Als kind dacht ik dat we hem daarom “suikeroom” noemden. Het komt omdat we heel veel verborgen suikers eten. Heel veel suikers zien we niet, omdat ze zitten in producten waar je ze niet verwacht. Brood, vleeswaren, maar vooral kant en klare sauzen, soepen en maaltijden bevatten enorm veel toegevoegde suikers. En laten wij nou heel veel van dat gemaksvoedsel eten en steeds minder vers en onbewerkt.

De voedingsindustrie weet al lang dat suiker in producten commercieel interessant is en stopt het er dan ook graag in. Want van suiker wil je meer, je raakt er niet vol van en het werkt zelfs verslavend. We weten dat een overmatige consumptie van suiker allerlei klachten kan geven. Van gebitsproblemen tot diabetes en overgewicht. Maar ook tot disbalans in de hersenen wat tot mentale en emotionele problemen kan leiden: “het niet lekker in je vel zitten”.

Het verminderen van je suikerconsumptie is niet eenvoudig. Zeker als je weet dat een scheutje tomatenketchup al twee suikerklontjes bevat en een glas Vifit vijf (en deze laatste heeft ook nog het “ik kies bewust “ logo!). Wat mag je dan wel eten en drinken? Neem als vuistregel: alles wat niet lang houdbaar is en niet in een blikje, pakje of flesje zit. Oftewel alles wat niet bewerkt is.

Probeer eens het gebruik van bewerkte producten met de helft te verminderen. Je zult je daar zeker iets van gaan merken, daar kun je gif op innemen!

Terug naar het nieuwsoverzicht