Change Language
#15 - Zoethouder - Eurest Food

Keep up to date with
the latest news...

Nieuwsbericht

#15 - Zoethouder

Eurest |  juni 2016

Hans, Product developer

De oplettende televisiekijker zal het niet ontgaan zijn, de afgelopen weken heb je veel food-docu’s kunnen bekijken op NPO3. Het zijn de foodweken en er is veel aandacht voor herkomst, productie en gebruik van voedsel. De onderwerpen zijn divers, van vleesconsumptie tot vermindering van diversiteit van gewassen en obesitas. Als geïnteresseerde “foodwatcher” zit ik gekluisterd aan de buis om soms toch weer van de ene in de andere verbazing te vallen.

De meest indrukwekkende documentaire voor mij was “Fed Up”. Deze docu laat je zien wat voor een verwoestend effect suiker in een lichaam kan hebben. Zowel zichtbare als verborgen suiker en ook “natuurlijke suikers” kunnen bij een te hoge consumptie veel schade aanrichten. Jarenlang was vet, en dan vooral verzadigd vet, de grote boosdoener. Voedingsproducenten hebben dit massaal uit hun producten gehaald om vervolgens suiker toe te voegen. Nu komt het inzicht dat vet niet direct de boosdoener is van al het overgewicht waar mee we kampen, maar dat een te hoge suikerconsumptie hier een belangrijke rol speelt.

Recent heb ik op twee basisscholen aan tien- en elfjarigen een presentatie gegeven over gezonde voeding. Ik was blij verrast hoeveel van die kids toch best veel over voeding wisten en er ook bewust waren dat je van sommige dingen wat meer moet eten en andere zaken wat minder. Dat suiker in heel veel producten zit wat ze eten en drinken was geen verrassing, maar de hoeveelheid daarvan was dat wel! Ik heb een proefje gedaan en laten zien hoeveel suikers je op een gemiddelde dag in je elfjarige lijfje binnen krijgt als je niet oppast. In een plastic beker verzamelde ik een hoeveelheid suikerklontjes van een doordeweekse dag eten en drinken. Beginnend met ontbijt, twee boterhammen met hagelslag (2 klontjes), een glas sinaasappelsap (5 klontjes). Tussendoor een plak ontbijtkoek (4 klontjes), bij de lunch 2 bruine bolletjes (1 klontje), een glas Fristi (4 klontjes) en een scheut tomatenketchup bij de avondmaaltijd (2 klontjes). Dit komt neer op 18 klontjes en dat is 72 gram suiker! Dit terwijl 24 gram (6 klontjes) eigenlijk is wat we op een dag binnen mogen krijgen.

De kinderen keken beteuterd na deze uitkomst en vonden me opeens niet zo aardig meer. Het is best schokkend hoe we ongemerkt zoveel suikers binnen krijgen op een dag en dan doe je nog helemaal niet gek! Als er ook nog wat kant en klare sausjes, soepen en frisdranken op het dagmenu staan, komt de hoeveelheid nog veel hoger uit. Het lichaam kan er niet zoveel mee. Veel bewegen is niet de oplossing want de hoeveelheden suiker die zo snel het lichaam binnen dringen worden opgeslagen als vet rond de organen. En dan nog niet te spreken over de wisselingen in de hormoonhuishouding die het te weeg brengt. Foute boel dus en laat je niet zoet houden met dat natuurlijke suikers niet zo slecht zijn, suikers zijn suikers en daar zul op moeten op letten.

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht